Onderwijs voor ieder kind!
Sommige kinderen leren heel snel lezen. Of heel snel rekenen. Of allebei. Maar de meeste kinderen leren niet alles even snel, of op dezelfde manier. Bij ons hoeft dat ook niet. Dat leggen we graag uit.
Onderwijs in kleine groepen
Elk kind groeit en ontwikkelt zich als hij of zij echt gezien wordt door de juf of meester. Wij vinden dit zo belangrijk voor kinderen, dat we werken in kleine groepen. Met een groep van maximaal 21 kinderen lukt het ons als leerkrachten om iedereen de ruimte te geven zichzelf te zijn, te ontdekken én te ontwikkelen.
Vertrouwen
In onze (kleine) groepen wordt eerst gewerkt aan vertrouwen: in jezelf én in de ander. Dit vertrouwen groeit door open en eerlijk te zijn naar elkaar. Daarnaast vormen we met elkaar een veilige groep die elke dag leert dat ‘samen’ vaak beter en leuker is dan ‘alleen’.
Ontwikkeling
Elk kind begint te leren als hij of zij zich veilig en vertrouwd voelt. Vanuit die stevige basis stimuleren we de nieuwsgierigheid en het vakmanschap van de kinderen. We helpen de kinderen stap-voor-stap in hun ontwikkeling op het gebied van de kernvakken (taal, lezen en rekenen). Dit vullen we aan met kennis over zichzelf en de wereld om hen heen.
Hoe doen we dat op de Globe?
Kleuteronderwijs | DIJK-groep & reguliere kleutergroepen
Startende kleuters willen we vanaf de start zo goed mogelijk begeleiden, daarvoor moeten we zo snel goed leren kennen. Daarvoor hebben we de DIJK-groep (1) opgericht. Een kleine groep waar we kinderen echt even kunnen laten wennen. Vooral kinderen die niet eerder naar een voorschool of kinderdagverblijf zijn geweest, moeten echt even wennen aan de structuur. Dit geeft aan alle kinderen direct een fijn, veilig en vertrouwd gevoel. Wanneer we de kinderen beter zien en zij de schoolse structuur beheersen, stromen ze (vaak na één van de vakanties) door naar een reguliere kleutergroep.
In onze groepen 1-2 staan taalontwikkeling (woordenschat), spel en sociaal-emotioneel leren centraal. We werken vanuit thema’s, dichtbij de belevingswereld van kinderen, aan hun ontwikkeling. Tijdens het spelend leren & werken, maar ook buiten, kunnen deze ontwikkeldomeinen stevig én gedifferentieerd aangeboden worden.
Kennisrijk thematisch onderwijs | Wetenswaardig
Middels de methode Wetenswaardig bieden wij op school kennisrijk thematisch onderwijs aan. Door middel van betekenisvolle en kennisrijke thema’s werken we aan taal, lezen, studievaardigheden en burgerschapsvaardigheden in de context van het wereldbewustzijn. Vakken als begrijpend lezen, wereldoriëntatie, kunst & cultuur krijgen hierin een belangrijke plek. Nadat we alle kinderen een sterke kennisbasis hebben geboden, gaan kinderen op onderzoek uit. We wakkeren de nieuwsgierigheid en leergierigheid aan.
Bewegen om beter te leren
Op onze school bewegen de kinderen zo veel mogelijk. Dat is niet alleen gezond, het helpt ook bij het leren en de concentratie. In iedere klas doen kinderen bewegingsspelletjes, tussen én tijdens de lessen. Zo blijven de kinderen ‘aan’ staan. In de onderbouw zijn er circuitlessen waarin bewegen vanzelf gebeurt: de kinderen rouleren tussen leermanieren. Ze maken sommen met behulp van spelletjes, in een toneelstukje, met blokjes of gewoon op papier.
Voor kleuters uit groep 1 combineert de gymdocent de bewegingslessen met taal. Zo leren de kinderen (terwijl ze bewegen) woorden als ‘links’, ‘overheen’, ‘onderdoor’ en ‘schuin’.
Naast bewegen in en om de klas, bewegen de kinderen natuurlijk ook tijdens de gymles. Op de Globe krijgen de kinderen drie keer per week gymles van vakleerkrachten. Soms krijgen ze les met hun eigen groep en op andere dagen samen met een andere groep. Hiermee stimuleren we samen bewegen en samen spelen.
Creatief | Atelier, dans en muziek
Wat voor bewegen geldt, geldt ook voor creativiteit: het ondersteunt het leren. Alle kinderen krijgen lessen beeldende vorming, muziek en dans. Vakdocenten geven deze lessen.
Atelier
Zelf doen, zelf voelen, zelf beleven, zelf maken. Ontdekken met welke materialen je kan werken en wat je allemaal kan maken. Dat gebeurt in het atelier. Kinderen worden in het atelier in groepen begeleid om vanuit hun eigen interesse actief en creatief iets te creëren met allerlei materialen. Dat vergroot kennis, zelfvertrouwen en woordenschat.
Ieder kind gaat twee van de vier periodes in het jaar naar het atelier.
Dans & muziek
Op de Globe krijgen de kinderen lessen in dans en muziek. Deze worden verzorgd door een vakdocent vanuit Aslan Muziekcentrum.
Aslan Muziekcentrum biedt voor het basisonderwijs de leerlijnen muziek en dans en een leerlijn, waarin twee of drie disciplines gecombineerd worden. Met deze leerlijnen geeft Aslan Muziekcentrum invulling aan het huidige basispakket cultuureducatie. Een vaste vakdocent geeft wekelijks les waardoor leerlingen zich dmv dans en muziek ontwikkelen. Door de kunstlessen aan te laten sluiten op de jaarplanning, wordt het
echt een onderdeel van de Globe.
Passend & inclusief onderwijs
In de schoolgids leggen we uit hoe wij op onze school zorgen voor goed onderwijs voor álle kinderen. Dat noemen we passend- of inclusief onderwijs. We vertellen eerst wat het verschil is tussen die twee. Daarna leest u hoe wij dat op school aanpakken en wat u als ouder kunt verwachten.
Soms heeft een kind extra hulp nodig om goed te kunnen leren of zich te ontwikkelen. Die extra hulp noemen we ondersteuning. Ondersteuning kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- een aangepaste opdracht of ander leermateriaal;
- extra uitleg in een klein groepje;
- meer tijd om te oefenen;
- hulp van een specialist, zoals een logopedist of gedragsdeskundige.
We kijken altijd goed naar wat een kind nodig heeft. Bijvoorbeeld:
- als het lezen lastig blijft;
- als een kind juist moeilijkere opdrachten nodig heeft;
- of als een kind steun nodig heeft om mee te kunnen doen tijdens het buitenspelen.
Misschien maakt u zich als ouder wel eens zorgen. Je kind praat weinig, heeft moeite met bewegen of komt moeilijk tot spelen.
Dan wil je natuurlijk weten: Wat doet de school dan? Bij wie kan ik terecht? We leggen u het graag uit. Neem dan contact met ons op.