Onderwijs voor ieder kind!
Sommige kinderen leren heel snel lezen. Of heel snel rekenen. Of allebei. Maar de meeste kinderen leren niet alles even snel, of op dezelfde manier. Bij ons hoeft dat ook niet. Dat leggen we graag uit.
Onderwijs in kleine groepen
Elk kind groeit en ontwikkelt zich als hij of zij echt gezien wordt door de juf/meester. Wij vinden dit zo belangrijk voor kinderen, dat we werken in kleine groepen. Met een groep van maximaal 21 kinderen lukt het ons als leerkrachten om iedereen de ruimte te geven zichzelf te zijn, te ontdekken én te ontwikkelen.
Vertrouwen
In onze (kleine) groepen wordt eerst gewerkt aan vertrouwen: in jezelf én in de ander. Dit vertrouwen groeit door open en eerlijk te zijn naar elkaar. Daarnaast vormen we met elkaar een veilige groep die elke dag leert dat ‘samen’ vaak beter en leuker is dan ‘alleen’.
Ontwikkeling
Elk kind begint te leren als hij of zij zich veilig en vertrouwd voelt. Vanuit die stevige basis stimuleren we de nieuwsgierigheid en het vakmanschap van de kinderen. We helpen de kinderen stap-voor-stap in hun ontwikkeling op het gebied van de kernvakken (taal en rekenen). Dit vullen we aan met kennis over zichzelf en de wereld om hen heen.
Instructie én zelf op onderzoek uit
Instructie én zelf op onderzoek uit
Op De Globe wordt er gewerkt in homogene groepen, waar kinderen elkaar ontmoeten, samen leren en samenwerken. In deze groepen komen de vakken taal, lezen en rekenen aan bod, waarbij we rekening houden met de verschillende ontwikkelingsniveaus van de leerlingen. Kinderen leren zowel zelfstandig als in groepsverband werken. De leerkracht is aanwezig in de klas om begeleiding te bieden. Voor leerlingen die extra uitleg nodig hebben, is er ondersteuning van de leerkracht of een onderwijsassistent. Ook voor kinderen die al verder gevorderd zijn, is er ruimte om uitdagender werk te doen, zodat zij op hun eigen niveau worden uitgedaagd.
Naast de kernvakken besteden we op De Globe ook aandacht aan thematisch onderwijs. Hierbij worden vakken zoals taal, begrijpend lezen, wereldoriëntatie en kunst & cultuur geïntegreerd. Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen zo veel mogelijk kennis over de wereld mee te geven, zodat zij deze beter leren begrijpen en ontdekken wat hun plek is in de samenleving.
In onze groepen 1-2 staat spelend leren centraal. Ook hier werken we vanuit thema’s, dichtbij de belevingswereld van kinderen, aan hun ontwikkeling. Woordenschat, taalontwikkeling en spel staan hierbij centraal. Dit kan binnen tijdens spelen & werken, maar ook buiten.
Bewegen om beter te leren
Op onze school bewegen de kinderen zo veel mogelijk. Dat is niet alleen gezond, het helpt ook bij het leren en de concentratie. In iedere klas doen kinderen bewegingsspelletjes, tussen én tijdens de lessen. Zo blijven de kinderen ‘aan’ staan. In de onderbouw zijn er circuitlessen waarin bewegen vanzelf gebeurt: de kinderen rouleren tussen leermanieren. Ze maken sommen met behulp van spelletjes, in een toneelstukje, met blokjes of gewoon op papier.
Voor kleuters uit groep 1 combineert de gymdocent de bewegingslessen met taal. Zo leren de kinderen (terwijl ze bewegen) woorden als ‘links’, ‘overheen’, ‘onderdoor’ en ‘schuin’.
Naast bewegen in en om de klas, bewegen de kinderen natuurlijk ook tijdens de gymles. Op de Globe krijgen de kinderen drie keer per week gymles van vakleerkrachten. Soms krijgen ze les met hun eigen groep en op andere dagen samen met een andere groep. Hiermee stimuleren we samen bewegen en samen spelen.
Creativiteit gebruiken
Wat voor bewegen geldt, geldt ook voor creativiteit: het ondersteunt het leren. Alle kinderen krijgen lessen beeldende vorming, muziek en dans. Vakdocenten geven deze lessen.
Atelier
Zelf doen, zelf voelen, zelf beleven, zelf maken. Ontdekken met welke materialen je kan werken en wat je allemaal kan maken. Dat gebeurt in het atelier. Dit is een aanvulling op de les beeldende vorming, waarin gericht vaardigheden worden aangeleerd. Kinderen worden in het atelier in kleine groepen begeleid om vanuit hun eigen interesse actief en creatief iets te creëren met allerlei materialen. Dat vergroot kennis, zelfvertrouwen en woordenschat.
Ieder kind gaat een periode in het jaar naar het atelier.
Dans, theater en muziek
Op de Globe krijgen de kinderen lessen in dans en muziek. Deze worden verzorgd door een vakdocent vanuit Aslan Muziekcentrum.
Aslan Muziekcentrum biedt voor het basisonderwijs de leerlijnen muziek en dans en een leerlijn, waarin twee of drie disciplines gecombineerd worden. Met deze leerlijnen geeft Aslan Muziekcentrum invulling aan het huidige basispakket cultuureducatie. Een vaste vakdocent geeft wekelijks les waardoor leerlingen zich dmv dans en muziek ontwikkelen. Door de kunstlessen aan te laten sluiten op de jaarplanning, wordt het
echt een onderdeel van de Globe.
Passend onderwijs
De school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een omschrijving van de extra ondersteuning die de school kan bieden voor kinderen met bijvoorbeeld beperkingen of taalachterstanden. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.